Spørgsmål & svar

Hvad er et HMI-nr.? Åben

Hvad er et HMI-nr.? Luk

HMI-nr. er et produkt ID, som tildeles et produkt, når det oprettes i Hjælpemiddelbasen. Alle forhandlere kan få adgang til at oprette hjælpemidler i Hjælpemiddelbasen og få HMI-nr. på deres produkter, så længe produkterne kan klassificeres i Hjælpemiddelbasen. Hvis identiske produkter registreres af flere forhandlere, tildeles produkterne samme HMI-nr. Vurdering af, hvorvidt produkter er identiske, sker på baggrund af oplysninger fra forhandlerne.

HMI-nr. anvendes bl.a. på hjælpemiddeldepoter til lagerstyring.

Mangler HMI-nr., hvad gør jeg? Åben

Mangler HMI-nr., hvad gør jeg? Luk

Hvis du er forhandler og ønsker et HMI-nr. til et produkt, skal du oprette produktet i Hjælpemiddelbasen. Når Socialstyrelsen har tildelt HMI-nr., bliver det offentliggjort i Hjælpemiddelbasen.

Hvis du er arbejder med hjælpemiddelformidling eller lagerstyring og mangler et HMI-nr. på et produkt, kan du kontakte forhandleren af produktet og opfordre til, at produktet bliver oprettet i Hjælpemiddelbasen. Hvis det drejer sig om et produkt, som ikke kan oprettes i Hjælpemiddelbasen, fx en reservedel, kan der i de fleste hjælpemiddelsystemer oprettes et ”lokalt” HMI-nr. i intervallet 90.000-99.999 eller 900.000 til 999.999.

Godkendes produkterne? Åben

Godkendes produkterne? Luk

Nej, Socialstyrelsen har ikke bemyndigelse til at godkende produkter og vurderer ikke produkternes kvalitet. I Hjælpemiddelbasen har forhandlerne mulighed for at oplyse, om produkterne er prøvet efter relevante standarder, som indeholder minimumskrav i forhold til sikkerhed og funktionalitet. Du kan spørge efter denne information hos forhandleren. Forhandleren har desuden mulighed for at vedhæfte prøvningsrapporter i Hjælpemiddelbasen.

Hvorfor mangler der oplysninger? Åben

Hvorfor mangler der oplysninger? Luk

Socialstyrelsen udvikler løbende de formularer, som anvendes til indsamling af produktoplysningerne, herunder mål og egenskaber. Hvis der tilføjes et nyt felt i en formular, udfylder forhandlerne dette felt, når de registrerer nye produkter. For produkter, der allerede er registreret i databasen, kan der gå nogen tid, inden forhandlerne får udfyldt det nye felt, og hvis det drejer sig om udgåede produkter, vil feltet typisk ikke blive udfyldt.

Hvorfor mangler prisen? Åben

Hvorfor mangler prisen? Luk

Det er frivilligt for forhandlerne, om de vil oplyse priser på deres produkter. Det er ikke alle forhandlerne, der ønsker at oplyse priser i Hjælpemiddelbasen. Du kan kontakte forhandleren for at få oplyst priser.

Hvem beskriver produkterne? Åben

Hvem beskriver produkterne? Luk

Alle produktoplysninger er leveret af forhandlerne. Dvs. det er forhandlerne som har formuleret produktbeskrivelserne og oplyst om produkternes egenskaber og mål. Det er ligeledes forhandlerne som har anført prøvningsoplysninger, oplysninger om CE-mærkning og vedhæftet informationsmaterialer som fx brugsanvisninger.

 

» Fold alle afsnit ind /