Havearbejde

Sidst opdateret 05-02-2020

Dame på haveskammel og pige laver havearbejdeHavearbejde kan være vanskeligt, hvis du har smerter eller har en fysisk funktionsnedsættelse. Der findes forskellige hjælpemidler, der kan hjælpe dig, når du skal i haven. Læs mere i denne guide.

For nogle er havearbejdet en pligt, mens andre synes, at det er noget af det bedste, som man kan bruge sin fritid på. For alle, der fra tid til anden er i haven, gælder det dog, at de rigtige haveredskaber kan gøre arbejdet i haven nemmere og mindre belastende for kroppen. Nogle haveredskaber har haveejere brug for hele tiden – disse redskaber kender vi alle sammen til. Denne guide beskriver haveredskaber, som er særligt udformet, så de kan bruges, hvis man fx har gigt i hænderne, svært ved at bevæge sig eller er kørestolsbruger.

Mange af de redskaber, som nævnes i denne guide, findes i Hjælpemiddelbasen under Hjælpemidler til havearbejde.

Relevant for dig?Åben

Relevant for dig?Luk

Der findes haveredskaber, som er udformet til at hjælpe eller støtte, hvis du fx har smerter, begrænset bevægelse eller nedsat kraft i hænderne. Det kan fx være, at du har dårlige knæ eller hofter, og derfor har svært ved at nå ned til jorden eller svært ved at ligge på knæ. Det kan også være, at en dårlig ryg gør det svært for dig at bukke dig ned, eller du får ondt ved længerevarende arbejde med bøjet ryg. Vejrtrækningsbesvær kan også være en forhindring for at nyde haven, fordi det gør det svært at udholde havearbejdet. Hvis du er kørestolsbruger, kan det også være svært at udføre havearbejde uden de rette redskaber.

Hvad findes der?Åben

Hvad findes der?Luk

Her kan du læse mere om forskellige typer haveredskaber, som kan være en hjælp, når du udfører havearbejde.

Frugtplukker med teleskopskaft

Hvis du ikke bryder dig om, eller hvis du er ude af stand til at klatre op på en stige, når æblerne eller pærerne skal plukkes ned fra træet om efteråret, kan du overveje at anskaffe dig en frugtplukker. Ved hjælp af teleskopskaftet er det muligt at plukke frugten højt oppe i træet, mens du står på jorden, selvom du har fx balanceproblemer eller begrænset bevægelighed i nogle led.

Gribetang

En gribetang kan være et nyttigt redskab, når der skal samles haveaffald eller samles frugt op fra jorden. Ved hjælp af en gribetang undgår du belastning af ryggen ved foroverbøjet arbejde, men kan samle affaldet op, stående med gribetangen.

Læs mere i guiden om gribetænger.

Håndgreb til at montere på haveredskaber

Ved at montere et eller to ekstra håndgreb på din rive eller hakke, kan du lettere håndtere dem, hvis du ikke har så mange kræfter, eller det kniber med at holde på redskabet. Afhængig af typen af greb og placering af grebet kan du få en bedre håndstilling eller udføre opgaven uden at vride og bøje ryggen.

Lette haveredskaber med et godt greb, evt. med langt skaft

Jo lettere et haveredskab af god kvalitet er, des færre kræfter skal du bruge for at håndtere det. Haveredskaber kan også have en skridsikker belægning på håndtaget. Den skridsikre belægning giver et godt greb og gør redskabet lettere at holde på.
Det er vigtigt, at du vælger et haveredskab, hvor grebets tykkelse passer til din hånd. Et vinklet greb kan også forbedre din arbejdsstilling, fordi det vinklede greb gør, at du kan undgå at bøje og dermed overbelaste dit håndled.

Arbejder du i siddende stilling, kan haveredskaber med langt skaft være en god løsning. Med et langt skaft kan du nå længere uden at skulle bøje i din ryg. Kniber det med at holde på dit haveredskab, kan du påmontere en armstøtte, som kan hjælpe dig med at holde på redskabet.

Mælkebøttefjerner

Der findes redskaber på markedet, der er beregnet til at fjerne ukrudt med pælerod, fx mælkebøtter. Redskabet kan have et langt skaft og være forsynet med tænder, som gør det let at få fat om roden dybt i jorden og trække den op i hel tilstand. Ved hjælp af redskabets "udløsermekanisme" slipper det let planten direkte ned i trillebøren eller spanden. Med dette redskab kan du fjerne ukrudt med pælerod uden at skulle bøje dig forover.

Plantebord

Et plantebord med underhylde kan være gavnligt, når du skal arbejde med planter i eller udenfor drivhuset. Du får arbejdet op i en god arbejdshøjde, du undgår at skulle bøje i ryggen, og du kan udholde havearbejde lidt længere. Nogle planteborde er forsynet med hjul med lås. Dermed kan du nemt flytte plantebordet og stille det stabilt og sikkert.  

Planteborde fås i forskellig længde og forskellig højde. Hvis du skal stå op til plantearbejdet, vil en højde på ca. 90 cm, som et køkkenbord, som regel være passende. Hvis du skal sidde ned til arbejdet, fx på en stol eller i en kørestol, vil den optimale højde være som højden på et spisebord, omkring 70 cm.

Ringhakke til lugning

En ringhakke – også kaldet et ”gardenscepter” – er et forholdsvis nyt lugeredskab. Ringhakken har enten en ellipseformet, tynd kobberring i enden uden skarpe kanter eller en lidt bredere, skarp metalring i enden. Man trækker kobberringen eller metalringen hen gennem jorden. På den måde løsnes jorden og ukrudt hives med op eller rødderne overskæres. Ringhakken er let at luge med, fx mellem planter med en lille planteafstand eller i hækken, og den beskadiger hverken stænglen eller roden, fx på porreplanter. Ringhakken kræver færre kræfter at bruge end et almindeligt hakkejern, og den findes både med kort og langt skaft.

Skammel til havearbejde

En haveskammel er praktisk i haven og kan være med til at skåne ryg og knæ under havearbejdet. Den kan også være med til, at du kan udholde havearbejdet i længere tid.

Der findes haveskamler med en polstret underside. Disse skamler kan både bruges til at sidde på, men når de vendes på hovedet, kan de også bruges som knæpude. Disse skamler har som regel også et håndtag, der kan støtte dig, når du skal op fra at have siddet på knæ. Nogle kan klappes sammen, og nogle er med hjul.

Andre haveskamler har blot ét ben og har en højde på ca. 30 cm. De kan vippe og dreje 360 grader rundt, hvilket giver en stor og fleksibel arbejdsradius, samtidig med at du sidder ned og dermed aflaster knæ og ryg for din kropsvægt. Denne type skammel er knap så velegnet, hvis du har balanceproblemer.

Specielle greb

Har du nedsatte kræfter i hænder og arme, eller har du smerter, når du bøjer i dine håndled, kan du lede efter haveredskaber med specielle greb. De ergonomiske, specielle greb er vinklede, og de har et håndtag, som er godt at holde ved. Vælg en tykkelse på håndtaget, der passer godt i din hånd. Der fås en række haveredskaber med ergonomiske håndtag og kort skaft, fx planteske, lille havegreb og kultivator. De samme redskaber fås med lidt længere skaft til brug ved arbejde i højbede. Desuden kan du også få en armstøtte, som nemt kan sættes fast på haveredskaberne. Armstøtten sidder på underarmen, og den aflaster derved håndgrebet.

Selvvandingssystem

Har du en have, der kræver meget vanding, og kniber det med at bære vandet ud til planterne, kan du overveje at lette vandingen. Hvis det drejer sig om potter, kan en omvendt plastikflaske fungere som selvvanding. Der findes også systemer, hvor en slange forbinder pottepanterne og, fx via en regnvandsvandbeholder, forsyner planterne med vand. Skal et større areal forsynes med vand, kan en siveslange være en løsning. Man lægger siveslangen ud i sit bed og slutter den til en vandhane. Der kan tilkobles et ur, så du kan bestemme, hvor ofte og hvor længe, der skal vandes i dit bed. Når der er etableret mere eller mindre automatiske vandingssystemer, undgår du at belaste hænder, arme og ryg med at bære på vandet.

Udvidende haveslange

En anden måde at undgå at bære vand eller tunge vandslanger på er at anskaffe sig en let, udvidende haveslange. Når du tænder for vandet, strækker slangen sig til 3 gange dens længde, og når du slukker for vandet, trækker vandslangen sig sammen igen, så den er nem at bære og at opbevare.

Gode råd til arbejde i havenÅben

Gode råd til arbejde i havenLuk

Udover at anskaffe sig de rette havredskaber til arbejdet i haven, så er det også vigtigt at være opmærksom på, hvordan du bruger kroppen i arbejdet, og hvordan du tilrettelægger arbejdet.

  1. Begynd stille og roligt: Start stille og roligt ud med havearbejdet, så kroppens muskler og led bliver varmet op, fx ved at starte med de mindst belastende opgaver først.
  2. Variér opgaverne: Skift mellem opgaver, fx i skulderhøjde og jordhøjde, så du ikke belaster de samme dele af kroppen for længe ad gangen.
  3. Skift stilling: Hvis du ikke kan skifte mellem opgaver, kan du sørge for at skifte mellem stillingerne, fx ved at skifte mellem at luge stående og knæsiddende.
  4. Indret haven: Hvis havearbejde i jordhøjde er en udfordring, kan du vælge at anskaffe dig højbede eller hegn og plantetårne. Så får du arbejdet op i en god arbejdshøjde og aflaster dermed både knæ og ryg. Vær opmærksom på, at et højbed skal passe til, at du kan nå at arbejde i det, enten fra stående eller siddende stilling – det vil sige ofte mellem 50 og 70 cm i højden. Lav ikke dit højbed bredere, end du kan nå ind til midten af den fra begge sider.
  5. Hæng redskaberne op. Hæng dine haveredskaber op i en god højde, så de er lette at få fat i. Så kan du let finde dem, og de bliver ved med at fungere.

Vedligeholdelse af haveredskaberÅben

Vedligeholdelse af haveredskaberLuk

Det gælder for alle haveejere, men specielt, hvis du har nedsatte kræfter og smerter: Det er godt givet ud at vedligeholde sine haveredskaber.

Pump hjulet eller hjulene på din trillebør, så kører den lettere. Invester i en god slibesten, og slib hækkesakse, grensakse og knive, som skal være skarpe. Skarpt værktøj gør arbejdet lettere og giver bedre resultater.

 

» Fold alle afsnit ud align=