Autisme

Sidst opdateret 14-11-2024

Far og søn kommunikerer ved hjælp af billederEn række hjælpemidler kan være relevante i forhold til nogle af de udfordringer, som kan opstå, ved autisme. Hjælpemidlerne kan fx bidrage til at skabe ro, være en hjælp til at strukturere dagen, bidrage til tryghed og lette kommunikationen.

Autisme er en medfødt tilstand, som påvirker opfattelsen af omgivelserne og måden man interagerer med andre på.

Autisme kan komme til udtryk på mange forskellige måder og forekomme i forskellige grader. Der vil også derfor være stor forskel på, hvilke hjælpemidler der er relevante for den enkelte.

SanserÅben

SanserLuk

Personer med autisme kan have udfordringer, som er knyttet til evnen til at organisere, skelne og samordne information fra sanserne. Nogle kan derfor være meget sensitive overfor visse sansestimuli (hypersensitivitet), mens andre omvendt kan være meget lidt sensitive overfor visse sansestimuli (hyposensitivitet). Alle sanser kan være påvirket, dvs. både syns-, høre-, lugte-, smags-, bevægelses-, ligevægts- samt berørings- og følesansen.

Indretningen af omgivelserne kan betyde meget for, hvordan personer med sanseudfordringer trives. Der kan fx være behov for, at indretningen skaber en fysisk eller visuel guidning i forhold til aktiviteter og brugen af rummet. Det kan også være væsentligt, at indretningen understøtter sociale samværsmuligheder, giver mulighed for at trække sig og ro med mere.

Indretningen af omgivelserne kan tænkes sammen med, hvordan forskellige typer af hjælpemidler bliver anvendt, fx:

Læs mere om valg og brug af nogle af disse hjælpemidler i guiden Sansestimulerende hjælpemidler og guiden Særlig belysning.

Tid, struktur og overblikÅben

Tid, struktur og overblikLuk

En dag er typisk delt op i nogle forskellige rytmer og aktiviteter, som begynder og slutter på bestemte tidspunkter, eller som sker i en bestemt rækkefølge. Udover almindelige ure og kalendere er der forskellige hjælpemidler, som kan hjælpe med at skabe overblik over dagens aktiviteter.

Hvis du har behov for at kende rækkefølgen på dagens aktiviteter, som fx: først morgenmad, så børste tænder, så tage tøj på og derefter øvrige aktiviteter i din hverdag, kan du bruge skemaer eller planer.

Med et skema eller en plan kan du visualisere aktiviteter og rækkefølgen af dem uden nødvendigvis at sætte tidspunkter på. Du kan bruge tekst, piktogrammer og billeder til at visualisere dine skemaer og planer. Der findes også forskellige apps, som er udviklet med henblik på at give et overblik over rækkefølger og aktiviteter.


Timere eller nedtællingsure er gode til at vise dig et afgrænset tidsinterval, og hvornår det slutter. Du kan fx bruge en timer til at vise, hvornår du skal spise frokost, eller holde frokostpause.

Det kan også være, at du gerne vil strukturere din hverdag i detaljer, i forhold til bestemte tidspunkter eller datoer. Med en kalender eller en tidsplan kan du få et visuelt overblik over de forskellige aktiviteter, som du skal nå i løbet af en dag eller året. Brug tekst, piktogrammer eller billeder, alt efter hvad der fungerer bedst for dig.

Læs mere i guiden Kalendere og tidsplaner.

KommunikationÅben

KommunikationLuk

At forstå andre og at blive forstået er grundlæggende for trivsel og udvikling. Det er også afgørende for at kunne indgå i socialt samspil og for at kunne udtrykke ønsker og behov.

Kommunikation handler både verbal og nonverbal kommunikation, og med autisme kan der være udfordringer, som relaterer sig til begge områder. Hvilke eventuelle kommunikationshjælpemidler, der er relevante for dig, vil derfor være meget individuelt og forskelligt, alt afhængig af de sociale og omgivelsesmæssige sammenhænge, som hjælpemidlerne indgår i.

Er der fx behov for at supplere det talte sprog, kan piktogrammer, symboler, udpegningstavler og lignende være gode. For nogle kan en talegenererende enhed eller en elektronisk notesblok også være en mulighed. Sommetider vil der være behov for specialudstyr eller specialprogrammer, andre gange vil almindeligt tilgængelige produkter, såsom notesbøger, post-its, skriveredskaber eller standardfunktioner på smartphones, kunne fungere som kommunikationshjælpemidler.

Der findes eksempler på specialudstyr og specialprogrammer, som kan understøtte kommunikation, under følgende produktgrupper i Hjælpemiddelbasen:

I Hjælpemiddelbasen findes der også mobiltelefoner, smartphones samt bærbare computere og tablets med særlige egenskaber, fx forsimplede brugergrænseflader:

SpisningÅben

SpisningLuk

Personer med autisme kan have udfordringer i forbindelse med spisning. Det kan skyldes øget følsomhed over for sanseindtryk i forbindelse med et måltid, snævre ønsker til kost, motoriske udfordringer eller udfordringer med at kunne overskue en spisesituation.

For nogle kan det have betydning, at sansestimuli begrænses under måltidet. For andre kan det være en hjælp at benytte hjælpemidler, som fx ruminddelte tallerkener, der holder de forskellige madvarer adskilt, eller særligt bestik, som letter spisningen. Det kan også være væsentligt, at rammerne for spisningen er tydeliggjort, fx med særlige hjælpemidler, der viser tid eller rækkefølger.

Relevante hjælpemidler kan fx findes under disse kategorier:

Læs mere i guiden Særligt bestik og guiden Tallerkener og krus med særlig udformning.

SøvnÅben

SøvnLuk

En del personer med autisme oplever søvnproblemer eller udfordringer, der har udgangspunkt i en omvendt døgnrytme. Der kan være mange veje til at afhjælpe disse problemer, og for nogle kan hjælpemidler være en del af løsningen. Det kan fx være sansestimulerende dyner, særlig belysning, hjælpemidler til lydstimulering og hjælpemidler til strukturering, påmindelse eller vækning.

Se fx under følgende produktgrupper:

Læs mere om valg og brug af nogle af disse hjælpemidler i guiden Sansestimulerende hjælpemidler, guiden Særlig belysning, og guiden Kalendere og tidsplaner.

Personlig plejeÅben

Personlig plejeLuk

Det at varetage sin personlige pleje kræver færdigheder, som nogle mennesker med autisme har udfordringer med. Det kan der være mange årsager til, både motoriske, sensoriske og kognitive. Nogle vil derfor have brug for hjælp til den personlige pleje, mens andre vil kunne bruge hjælpemidler og dermed selv kunne stå for den.

Der findes hjælpemidler, som kan være med til at opbygge færdigheder i selv at varetage personlig pleje.

Læs mere om nogle af disse produkttyper i guiden Småhjælpemidler til personlig pleje.

Desuden kan hjælpemidler til at synliggøre eller skriftliggøre rækkefølger, tid eller sammenhænge være gode at bruge som støtte i arbejdet med selv at varetage sin personlig pleje.

Nogle personer med autisme bliver først renlige sent i barndommen, mens andre aldrig bliver det og bruger ble. Der findes forskellige typer af bleer: hhv. åbne og lukkede bleer samt badebleer og badetøj til brug i svømmehaller og lignende.

Læs mere i guiden Bleer til voksne.

Tryghed og sikkerhedÅben

Tryghed og sikkerhedLuk

Det kan være nødvendigt, eller tryghedsskabende, at bruge særlige teknologiske løsninger – i et sikkerheds- eller sundhedsmæssigt perspektiv – for nogle personer med autisme.

Det kan fx være sikringer, sensorer, låse eller hjælpemidler, som kan være med til at forebygge forbrændinger eller skoldning, eller produkter, som kan bidrage til at forebygge farlig færdsel i trafikken eller støtte personer med autisme i at finde rundt og navigere. Der findes også produkter, som kan bruges til at tilkalde hjælp eller give signal til andre, hvis der opstår en farlig situation.

Læs mere i guiden Epilepsi anfaldsalarmer og guiden Lokaliserings- og sporingssystemer.

Læs mere om ind- og udgangssignalgivere, fald- og anfaldsalarmer samt lokaliserings- og sporingssystemer i specialkataloget Tryghedsskabende velfærdsteknologi.


» Fold alle afsnit ud /