Autisme

21-11-2019

Far og søn kommunikerer ved hjælp af billederEn række hjælpemidler kan være relevante for dig, der har autisme. Hjælpemidlerne kan fx bidrage til at skabe ro og bedre fornemmelse for din krop og omgivelserne, hjælpe dig med at strukturere dagen og lette kommunikationen med andre.

Autisme er en udviklingsforstyrrelse, der er kendetegnet ved en anderledes og ofte forsinket udvikling af sociale, kognitive og kommunikative færdigheder. Autisme kan komme til udtryk på mange forskellige måder og forekomme i forskellige grader. Der vil derfor også være stor forskel på, hvilke hjælpemidler der er relevante for den enkelte.

Søvn, ro og sansningÅben

Søvn, ro og sansningLuk

Sansestimulerende hjælpemidler kan være en hjælp, hvis du fx har søvnproblemer, oplever motorisk uro eller ubehag ved visse typer berøring. De sansestimulerende hjælpemidler er kendetegnet ved at stimulere kroppen, enten med en ensartet tyngde eller med skiftende stimuli, fx med kugler, lyd eller vibration. Det kan eksempelvis være kugledyner, kompressionsveste og kuglestole. Stimulationen kan give dig en tydeligere fornemmelse af din krop, hvilket kan virke beroligende og give dig overskud til at koncentrere dig om det, som du er i gang med.

Måske kan det være beroligende for dig at have noget i hænderne, som du fx kan trykke, massere eller nusse. Det kan være bløde bolde, formbare figurer, tøjdyr eller andre ”dimse-ting”. På Hjælpemiddelbasen kan du finde disse produkter under:

Nogle personer med autisme er mere følsomme overfor lyde eller oplever ubehag ved lyde. Hvis du har brug for at skærme af for lyde i omgivelserne, kan du bruge høreværn, ørepropper eller evt. hovedtelefoner med støjreduktion.

I andre tilfælde kan lyde eller musik netop virke beroligende. Der findes lyd- eller musiksamlinger, som er produceret særligt med det formål at give en beroligende effekt. Det kan også være, at du selv ved, hvilken type musik der virker afslappende for dig.

Du kan læse mere om sansestimulerende hjælpemidlers funktioner og anvendelsesmuligheder i guiden Sansestimulerende hjælpemidler.

Tidsforståelse og overblikÅben

Tidsforståelse og overblikLuk

En dag er typisk delt op i nogle forskellige rytmer og aktiviteter, som starter og slutter på bestemte tidspunkter eller sker i en bestemt rækkefølge. Udover almindelige ure og kalendere, er der forskellige hjælpemidler, som kan hjælpe med at skabe overblik over netop dette.

Timere eller nedtællingsure er gode til at vise dig et afgrænset tidsinterval, og hvornår det slutter. Du kan fx bruge en timer til at vise, hvor lang tid der er til, at du skal spise frokost, eller hvor lang tid du skal holde frokostpausen.

Måske har du mere behov for at kende rækkefølgen på dagens aktiviteter, fx at du skal spise morgenmad først, så børste tænder og så tage tøj på. Til det kan du med fordel bruge skemaer eller planer. Med et skema eller en plan kan du visualisere aktiviteter og rækkefølgen af dem uden at sætte bestemte tidspunkter på. Du kan bruge tekst, piktogrammer og billeder til at visualisere dine skemaer og planer.

Det kan også være, at du gerne vil strukturere din hverdag i detaljer i forhold til bestemte tidspunkter eller datoer. Det kan være en fordel at bruge en kalender eller en tidsplan for at få overblik over de forskellige aktiviteter, som du skal nå i løbet af en dag eller året. Dermed kan du skabe dig et visuelt overblik over, hvornår du skal hvad. Du kan bruge tekst, piktogrammer eller billeder, alt efter hvad du synes bedst om.

Som supplement til kalenderne kan du også bruge hjælpemidler, som hjælper dig med at huske daglige gøremål, fx at børste tænder, låse døren når du går hjemmefra osv.

Visualisering og kommunikationÅben

Visualisering og kommunikationLuk

Det talte sprog kan føles mere flygtigt og sværere at begribe end fx ord eller billeder. Måske oplever du, at mundtlige beskeder hurtigt kan ”forsvinde” igen, så du er usikker på, hvad du skal gøre, selvom du lige har hørt beskeden. Det kan også være, at du har svært ved at forstå de ord eller sætninger, der bliver sagt til dig. I begge tilfælde kan visualisering være nyttigt. Visualisering kan ske gennem tekst, billeder, symboler, piktogrammer, figurer, konkreter (fx en legetøjsbil, der viser, at du skal ud at køre). Teksten, figurerne, konkreterne, eller hvad du foretrækker, kan være lettere at forholde sig til, nemmere at forstå og nemmere at huske, bl.a. fordi du kan kigge på dem igen.

Visualisering kan bruges i mange forskellige situationer, fx til at

  • forstå og huske mundtlige beskeder
  • bearbejde følelser vha. billeder
  • forstå en opskrift, hvor teksten er suppleret med billeder, som viser, hvordan du tænder ovnen, vasker hænder osv.

På Hjælpemiddelbasen kan du finde eksempler på tekst, figurer osv., som er lavet i forvejen, eller du kan lave dine egne ved hjælp af software på computeren og efterfølgende printe dem ud.

Du kan også finde apps, som giver mulighed for kommunikation med visuel understøttelse i Hjælpemiddelbasens App søgefunktion.

Sociale sammenhængeÅben

Sociale sammenhængeLuk

Alle har brug for social kontakt med andre mennesker – også selvom det kan være svært. Sociale situationer finder sted stort set hele tiden, uanset om det er med mennesker, som du føler dig tryg ved, eller om det er med mennesker, som du ikke kender. Hjælpemidler, som du bruger til at falde til ro med, kommunikere med, huske med osv., kan derfor også være en indirekte støtte til dig, når du er sammen med andre mennesker.

Derudover findes der også hjælpemidler, som du specifikt kan bruge til at øve dig i sociale situationer og social adfærd. Der findes fx spil om følelser eller indlevelse, som ved hjælp af billeder lærer dig at skelne mellem forskellige følelser hos dig selv og andre. Også almindelige spil, det kan være Ludo eller dit eget yndlingsspil, kan hjælpe med at øve færdigheder, såsom at være på hold med andre, turtagning, at vente på tur, følge spilleregler osv.

Du kan også bruge billeder, figurer og konkreter til at lave historier eller udtrykke følelser med andet end tale- og skriftsprog. Fx kan du bruge billeder til at vise, hvor i kroppen du mærkede en følelse, eller hvorfor du blev vred eller ked af det.


» Fold alle afsnit ud /